Simpozion

International Virtual Symposium

Mozart and Beethoven – Historical and Analytical Perspectives

November 20, 2:00 PM EET (UTC + 2 hours)

Simpozion Internațional online

Mozart și Beethoven – perspective istorice și analitice
Vineri, 20.11.2020, ora 14

Chair/ Moderator:
Valentina Sandu-Dediu – National University of Music, Bucharest
DHC of the National Music Academy Gheorghe Dima, Cluj
Universitatea Națională de Muzică București, DHC al ANMGD


14:00 Encounters with Francisc László
Întâlniri cu Francisc László

Valentina Sandu-Dediu – National University of Music, Bucharest
Universitatea Națională de Muzică București

The Slow Introduction: Features and Similarities in Two Chamber Music Works by Wolfgang Amadeus Mozart and Ludwig van Beethoven
Introducerea lentă: ipostaze și asemănări în două opusuri camerale semnate de Wolfgang Amadeus Mozart și Ludwig van Beethoven

Vlad-Cristian Ghinea – recipient of the Francisc László Prize for Musicology ex aequo
câștigător al Premiului Francisc László ex aequo

Mozart After Beethoven. Myths, Spirit, Style
Mozart, după Beethoven. Mituri, gândire, stil

Grosz Sára Aksza – recipient of the Francisc László Prize for Musicology ex aequo
câștigător al Premiului Francisc László ex aequo


15:00 Beethoven’s Response to Mozart: from the Quintet op. 16 and Concerto op. 37 to „Fidelio”
Răspunsul lui Beethoven către Mozart: de la Cvintetul op. 16 și Concertul op. 37 la „Fidelio”

William Kinderman – University of California, Los Angeles


15:30 Beethoven – Der Zeus der Moderne
Beethoven – Zeus al modernității

Helmut Loos – Universität Leipzig


Break / Pauză


16:15 Mercy in Troubling Times: Examining Kyries from Great First Viennese School Masses
Compasiune în vremuri tulburi: cercetare a secțiunilor Kyrie din marile mise ale primei Școli Vieneze

Elizabeth Askren – The Dallas Opera Hart Institute
Transylvanian Opera Academy


16:45 Retracing the compositional process along the “Thread of Ariadne” – il filo – in three works for piano solo: W. A. Mozart’s Fantasie et Sonate, Opus XI (K.475 & K.457),
F. Chopin’s Fantasie, op. 49, and F. Chopin’s Piano Sonata No. 2 in B-flat minor, op. 35, „Funeral March“ (in memoriam Malcolm Frager, 1935-1991)

Reconstituirea procesului compozițional de-a lungul „Firului Ariadnei” – il filo – în trei lucrări pentru pian solo: W. A. Mozart, Fantasie et Sonate, Opus XI (K.475 & K.457),
F. Chopin, Fantasie, op. 49 și Sonata nr. 2 în si bemol minor, op. 35, Marșul funebru
(in memoriam Malcolm Frager, 1935-1991)

Tibor Szász – Hochschule für Musik Freiburg 


17:15 Discussions / Discuții